Повноцінна навичка читання є основою успішної реалізації усіх змістових ліній програми, важливим засобом розвитку і саморозвитку особистості учня. Ця навчичка має універсальний характер, оскільки без неї неможливими є навчання і розвиток взагалі, соціалізація людини в інформаційному суспільстві. У Державному стандарті і програмах з читання зазначений напрям належить до базових. Протягом навчання у початковій школі молодші учні постійно оволодівають технічною і смисловою сторонами читання.
В. О. Сухомлинський вважав уміння учнів читати найважливішим інструментом навчання. Швидко і свідомо читати – це значить сприймати очима і в думці частину речення чи невелике речення цілком, відірвати свій погляд від книги, вимовити те, що запам’яталося, і водночас думати – не тільки про те, що читається, а й про якісь картини, образи, уявлення, факти, явища, повязані з матеріалом, що читається.
Відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти об’єктом контролю і оцінювання є навичка читання з урахуванням усіх її характеристик: спосіб, темп, усвідомленість, виразність.
Пам’ятка читачеві
Люба дитино! До тебе це слово!
Перед тобою — скарбниця чудова,
Мудрих порад невичерпне джерельце,
Книгу люби i душею, i серцем.
Не гоже бруд заносити в науку —
Простягуй книзi лише чистi руки.
Якщо ти хочеш книгу всю читати,
Не змушуй сторiнки в нiй випадати,
Вiдтак книжки не слiд перегинати.
Друг твiй — книга — буде гарним,
І новеньким, i охайним,
А для цього будь уважним,
Не забувай речей в нiй зайвих.
Краще витрати хвилину,
Та вiзьмися й до путя
Попiдклеюй всi сторiнки,
Книзi дай нове життя!
Вiзерунчасту закладку
Книзi подаруй на згадку.
Ще й обкладинку вдягни,
Життя книзi збережи!
Із скарбнички мудрої книги
-
Книга – друг школяра.
-
Книги читати – багато знати.
-
З книгою дружити – у добрі і щасті жити.
-
Хто багато читає – той багато знає.
-
Книга вчить, як на світі жить.
-
Книга допоможе у труді, виручить у біді
-
У Землі супутник – Місяць, у людини – книга.
Єдині вимоги до учнів щодо використання та збереження підручників:
? пам’ятай, що бережливе ставлення до книги – завдання державної ваги;
? одержавши пiдручник, обгорни його;
? слідкуй за чистотою книги, не читай під час їжi, не бери брудними руками;
? не загортай сторiнок, а користуйся закладкою;
? не роби на сторiнках пiдручника помiток, записiв тощо;
? не клади в книгу олiвцi, iншi товстi предмети: вiд цього рветься палiтурка;
? читаючи пiдручник, не згортай його палiтурками одна до одної: від цього сторiнки пiдручника розпадаються;
? слiдкуй за станом книги, своєчасно ремонтуй її;
? пам’ятай: пiдручник повинен служити учням не менше 5 рокiв i бути чистим, цiлим;
? у кiнцi навчального року своєчасно повертай підручник своїй рiднiй школi тiльки у вiдмінному станi, бо на нього чекають твої молодшi товаришi;
? бережи свого вiрного, мудрого друга – книгу!
Заповіді читача
Пам’ятай, що читання – одна з найважливiших, найпотрiбнiших, найсерйознiших робiт, не «мiж іншим».
Навчися користуватися змiстом.
Хоча б одну з читаних тобою останнiм часом книг читай iз закладкою, повертайся iнодi до прочитаного
Не залишай книгу недочитаною без серйозних причин.
Закриваючи книгу (навiть прочитавши тiльки частину її), подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, втiшило, вразило, здивувало.
Постарайся самостійно розiбратися у всьому, пояснення незрозумілих слiв шукай у тлумачних словниках.
Книга добре i надовго запам’ятовується, якщо її змiст розповiсти друговi, батькам.